3D illustration of a generic sports exhaust manifold isolated on white.

Futómű

Talán nem is gondolná, hogy mennyire fontos gépkocsija futóművének megfelelő beállítás.

A járművek futómű alkatrészeit, illetve kerekeit közlekedés közben különböző behatások, sérülések érik a megtett kilométerek alatt.Ezek következtében megváltozik a futómű geometriája, kerékdőlése-után futása, összetartása. Így a biztonságos közlekedés érdekében elengedhetetlen a futómű ellenőrzése illetve beállítása.

A futóműnek a dolga, hogy százszázalékosan biztosítsa a tapadást az autó kerekei és az úttest között, a haladó gépjármű könnyen kormányozható maradjon. A rossz futóművel rendelkező autó vezetése fárasztó és nem biztonságos, mivel állandó kormánykorrigálást, figyelmet igényel menet közben. A rosszul beállított futómű a gömbfejeket, kerékcsapágyakat, felfüggesztéseket és a lengéscsillapítókat erősebben igénybe veszi, terheli.

Ezzel együtt jelentősen rontja a gépkocsi egyenes futását, egyszersmind növeli az üzemeltetési költségeket. Például így gépkocsijának drága abroncsai nem megfelelően kophatnak el.

A mai korszerű gépkocsiknak az első és hátsó futóműve is állítható-kivétel a merev hátsóhíddal ellátott gépkocsi. A hátsó futómű beállítása ugyanolyan fontos, mint az első tengelyen történő állítás, mert ennek hiányában, elhúzás, túl-vagy alulkormányzás érezhető.

Számítógép-vezérelt 3D futóműbeállítás

Szervizünk speciális szolgáltatása a 3D fútóműbeállítás

javasoljuk évente egyszer 10 000-15 000 kilométerenként (használattól függően) a futómű állítását, illetve a futómű alsó átvizsgálását.
Tapasztalataink alapján, ezeken az időszakos vizsgálatokon így több egyéb hibát is feltárunk. Láthatóvá válnak a rejtett hibák pl. olajfolyás, fékcső repedés, kipufogó, féltengely gumiharangok állapota, stb.
Az időben elvégzett átvizsgálás növeli az üzembiztonságot, csökkenti az üzemeltetési költséget, és meghosszabbítja a többi kapcsolódó alkatrész élettartamát.

A rosszul beállított futómű tünetei:

  • Kopogó hang
  • Kanyarodásnál visító gumik zaja
  • Gumik széleinek rendellenes kopása
  • Kormányrázás 60 km-től 120 km-ig vagy efelett
  • Fékezésnél kormányrázás
  • Búgó, morgó hang a kerekek felől
  • Kis ívű kanyarodásnál túl nagy kormányerő (nehéz tekerni a kormányt)
  • Nyomvályúra túl érzékenyen reagál a gépkocsi (kivétel a gyári gumiméretektől való eltérés vagy a túl nagy ET szám)
  • Túl erősen félrehúz, az autó-kanyarodásnál a kormány nem elég intenzíven tekeredik vissza.

A futómű beállítás menete

  1. Állapotfelvétel
  2. Futómű beállítás
  3. Próbaút
Műhelyünkben egy időben egy autót tudunk fogadni futóműállításra. Műszerünk négy mérőfejes, a mai kor technikai csúcsát képviseli.
Megfelelő futómű beállítás után
  • Optimális, biztonságos útfekvés
  • Helyes viselkedés fékezésnél (nem húz oldalra)
  • Optimális nyomtávtartás egyenetlen útburkolatokon is
  • Biztonságos kanyarvétel (jobb kanyarfekvés)
  • Pontos egyenesben tartás
  • Az abroncsok idő előtti kopásának kiküszöbölése
Mikor ajánlott és miért fontos a futómű beállítás?

A felelős közlekedés érdekében alapvetően fontos, hogy autónkat 5-6 havonta gyors szervizbe vigyük, hogy áttekintsék, minden megfelelő-e rajta.

A futómű beállítás az egyik legfontosabb szerviz eljárás, így ha az alábbi esetek merülnek fel, az átlagos alkalmakon felül is érdemes ellátogatnunk a szervizbe:

  • Új téli gumi vagy nyári gumi felhelyezése esetén
  • Rendellenes gumikopásnál, ha a gumi nem megfelelő módon kopik az aszfalton
  • Futóműből jövő kopogó hang esetén 
  • Ha bizonytalan az úttartás
  • Keréktárcsák sérülése esetén
  • Futómű alkatrészünk cseréje után
  • És időszakosan évente egyszer mindenképp vagy 15 000 kilométerenként
 

Ha bármi kérdése van a futómű beállítással kapcsolatban, vagy problémája adódott gépkocsijával, forduljon hozzánk bizalommal, mi segítünk, hogy mindig biztonságban közlekedjen az utakon!

Nálunk biztonságban van az gépjárműve! Hozza el kocsiját profi szakembereinkhez, és döntsön a szakszerű autójavítás mellett!